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Studienzusammenfassungen
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Does corporate gender equality lead to outperformance?
Rachel Whittaker (2015)Gender equality from a corporate perspective encompasses issues of workforce diversity as well as equal pay and career opportunities. Analysis of a unique gender based dataset collected by RobecoSAM and based on criteria identified in collaboration with the EDGE Certified Foundation confirms that there is inequality across all industries in terms of gender representation, pay and promotion. Our work is consistent with the growing body of academic research that finds that gender diversity and equality contribute to better corporate performance and investment returns. -
Flexible Working Studie 2017
Kellner, Barbara, Deloitte Österreich; Korunka Christian, Universität Wien; Kubicek Bettina, FH Oberösterreich (2017)Deloitte Österreich hat gemeinsam mit der Universität Wien und der FH Oberösterreich im Frühsommer 2017 eine Befragung durchgeführt und den Status Quo des flexiblen Arbeitens in österreichischen Unternehmen erhoben. -
Women in Tech - Time to close the gender gap
Andrews Jon; Hinton Laura; Ash Sheridan (2017)Despite decades of progress towards workplace equality, women remain woefully underrepresented in the UK’s technology workforce. The figures speak for themselves: according to the Women’s Engineering Society (WES)1, just 15% of the people working in STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) roles across the UK are female – and only 5% of leadership positions in the technology industry are held by women. -
Explorative Untersuchung der Unternehmenskultur auf die Karrierechancen von Frauen
Caprice Oona Weissenrieder, Regine Graml, Tobias Hagen, Yvonne Ziegler (2015)Die Studie gibt Aufschluss, inwieweit sich die Unternehmenskultur - vorherrschende Werte, Normen, Einstellungen, Überzeugungen - günstig oder hemmend auf die Karriereperspektiven von Frauen auswirkt. -
STEM Graduates and Secondary School Curriculum: Does Early Exposure to Science Matter?
De Philippis, Marta (2016)Increasing the number of Science, Technology, Engineering and Math (STEM) university graduates is considered a key element for long-term productivity and competitiveness in the global economy. Still, little is known about what actually drives and shapes students' choices. This paper focusses on secondary school students at the very top of the ability distribution and explores the effect of more exposure to science on enrolment and persistence in STEM degrees at the university and on the quality of the university attended. -
Gender Quotas and the Crisis of the Mediocre Man: Theory and Evidence from Sweden
Besley, Timothy; Folke, Olle; Persson, Torsten; Rickne, Johanna (2013)Efforts to increase female political representation are often thought to be at odds with meritocracy. This paper develops a theoretical framework and an empirical analysis to examine this idea. -
Wenn die Norm ein Geschlecht hat: Zur Arbeitssituation von Frauen in technischen Berufen in Österreich
Sandra Schneeweiß (2016)Am österreichischen Arbeitsmarkt zeigt sich nach wie vor eine stark ausgeprägte horizontale Segregation. Der Arbeitsmarkt lässt sich dabei in stark männlich dominierte und stark weiblich dominierte Berufe teilen. Zu den stark männlich dominierten Berufen zählen Handwerks- und verwandte Berufe sowie technische Berufe, wohingegen die weiblich dominierten Berufe vor allem den Dienstleistungsbereich umfassen, was vor allem für die Frauen viele Nachteile mit sich bringt. -
„Das 21. Jahrhundert ist weiblich“: Unternehmerinnen in der Presse
Ettl, Kerstin; Welter, Friederike; Achtenhagen, Leona (2016)Untersucht wurde die Presseberichterstattung über Unternehmerinnen in sechs ausgewählten überregionalen deutschen Tageszeitungen. Dabei wurden 4.515 Artikel über den Zeitraum von 2004-2013 analysiert. -
Frauen in Führungspositionen: Perspektiven aus der Praxis
(2016)Ein Jahr nach Inkrafttreten des lebhaft diskutierten Gesetzes zur „Geschlechterquote“ und ein Jahr vor dem Ende des ersten Berichtszeitraums haben BDI und Kienbaum untersucht, wie die Unternehmen mit der gesetzlichen Geschlechterquote umgehen. Welche Ziele setzen sie sich, welche Herausforderungen sind damit verbunden, welche Perspektiven tun sich auf? Mit einer quantitativen Erhebung und in qualitativen Interviews sind wir diesen Fragen nachgegangen. -
Frauen.Management.Report 2017
Sonja Spitzer, Christina Wieser (2017)Frauen in Geschäftsführung, Aufsichtsrat und Prokura der Top200 und börsennotierten Unternehmen -
Studying Gender Bias in Physics Grading: The role of teaching experience and country
Sarah Hofer (2015)The existence of gender-STEM (science, technology, engineering, and mathematics) stereotypes has been repeatedly documented. This article examines physics teachers’ gender bias in grading and the influence of teaching experience in Switzerland, Austria, and Germany. -
Is Gender Diversity Profitable? Evidence from a Global Survey
Marcus Noland, Tyler Moran, Barbara Kotschwar (2016)Analysis of a global survey of 21,980 firms from 91 countries suggests that the presence of women in corporate leadership positions may improve firm performance. This correlation could reflect either the payoff to nondiscrimination or the fact that women increase a firm’s skill diversity. -
Double Jeopardy? Gender Bias Against Women of Color in Science
Joan C. Williams, Katherine W. Phillips, Erika V. Hall (2014)This report examines whether the four distinct patterns of gender bias that have been documented in experimental social psychologists’ labs reflect what is actually occurring at work for women in the STEM fields, and particularly for women of color. -
Chancengleichheit von Frauen und Männern in der Energiebranche
Beatrix Hausner, Marco Steinlechner (2016)Die Chancengleichheit zwischen Frauen und Männern im Berufsleben stellt einen wesentlichen Aspekt von Lebensqualität unter dem Genderfokus dar. Dabei geht es um den gleichberechtigten Zugang zu Führungspositionen, aber auch um die Rahmenbedingungen für die Vereinbarkeit von Beruf und Privatleben für beide Geschlechter. -
Frauen in MINT-Berufen
(2013)Weibliche Fachkräfte im Spannungsfeld Familie, Beruf und beruflichen Entwicklungsmöglichkeiten -
Women are underrepresented in fields where success is believed to require brilliance
Leslie, Sarah-Jane; Cimpian, Andrei; Meyer, Meredith (2015)Women's underrepresentation in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) fields is a prominent concern in our society and many others. Closer inspection of this phenomenon reveals a more nuanced picture, however, with women achieving parity with men at the Ph.D. level in certain STEM fields, while also being underrepresented in some non-STEM fields. It is important to consider and provide an account of this field-by-field variability. -
Frauen.Management.Report 2016
Rasha Abd El Mawgoud, Christina Wieser (2016)Frauen in Geschäftsführung und Aufsichtsrat der Top200 und börsennotierten Unternehmen -
Equality Challenges in Higher Education
Hofbauer, Johanna; Wroblewski, Angela (2015)Inhaltliche Dokumentation und Schlussfolgerungen aus der „8th European Conference on Gender Equality in Higher Education“, die im September 2014 in Wien stattgefunden hat. -
She Figures 2015 - Internationaler Vergleich der Entwicklung von Chancengleichheit in Forschung, Technologie und Innovation
(2016)She Figures 2015 investigates the level of progress made towards gender equality in research & innovation (R&I) in Europe. It is the main source of pan‑European, comparable statistics on the representation of women and men amongst PhD graduates, researchers and academic decision‑makers. -
Geschlechtsspezifische Alltagsmobilität und soziale Milieus
Astrid Segert (2013)Forschungsgegenstand der Untersuchung sind geschlechtsspezifische Unterschiede der Alltagsmobilität in Österreich. Die Untersuchung folgt einem sozialen Konzept von Mobilität, das nicht am Individuum ansetzt, sondern an den physischen Bewegungen von Menschen, die selbst Teil von Haushalts- bzw. Familienaktivitäten, von sozialen Netzwerken und Gemeinschaften sowie von regionalen und sektoralen Strukturen sind (vgl. Hansen 2010). -
When Women thrive, businesses thrive
(2016)The world's most comprehensive research on women in the workplace -
Getting to Equal: How Digital is Helping Close the Gender Gap at Work
(2016)One of the most significant accelerators of gender equality in the workplace is already demonstrating its potential. Digital fluency, the extent to which people embrace and use digital technologies to become more knowledgeable, connected and effective, is helping to close the gender gap and level the playing field for women at work. -
Frauen in Führungspositionen und die finanzielle Unternehmensperformance
Gstrein, Michaela; Kirchner, Susanne (2013)Der Bericht stellt ein Update und eine Erweiterung einer IHS-Studie zum Thema "Frauen in Führungspositionen und die finanzielle Unternehmensperformance" dar. -
Gender Diversity on European Boards - Realizing Europe‘s Potential: Progress and Challenges
(2016)The study focuses on a key segment of the European economy: the 600 largest European-listed companies, which together comprise the STOXX Europe 600 Index. This elite group of large European corporations includes many of our continent’s most recognisable business names. These are the enterprises that should be leading the way in the implementation of the Europe 2020 strategy of smart, sustainable and inclusive growth. -
Männlich – deutsch – MINT
Julia Schneider, Gero Stenke (2015)Diversität als Chance für Forschung und Entwicklung in Unternehmen